Tuesday, August 17, 2010

Politik dan Negara kita

Sejarah Kesultanan Melayu di nusantara boleh kita dapati di kedai-kedai buku dengan harga yang berpatutan, ada yang tebal dan ada yang nipis, boleh di baca tanpa halangan undang-undang dan sebagainya. Tapi sayang orang Melayu kurang membaca bahan-bahan ilmiah berbanding bahan hiburan, sukan dan politik, Cuma di sekolah dan universiti sahaja ianya laris terutamanya di perpustakaan sebagai bahan rujukan. Tahap kesedaran terhadap bahan bacaan yang berbentuk ilmiah amatlah rendah, sebab itulah aura cinta negara mudah pudar, mungkin pada hari tertentu sahaja seperti Hari Kebangsaan pada 31 ogos, disambut bersama program-program atau rancangan tv.

Politik negara kita masih lagi di tahap sederhana, kesedaran sivik berpolitik, pendekatan parti politik terhadap penyokong dan lawan, menerangkan dasar-dasar parti kepada rakyat dan ketulusan menjalankan amanah rakyat. Suasana berkempen dan selepas mengundi pula begitu teruk, seolah-olah bertanding dengan satu bangsa lain ( alien ) ianya berlarutan tanpa penghujung, yang teruk ialah bangsa Melayu bertelagah sampai mati, rakyat bermasam muka sesame saudara sendiri, bahkan ada yang menghukum haram sembelihan orang dari parti lawan dan berbagai-bagai kerenah lain yang mengharu birukan keadaan.

Kalau kita selidiki sejarah negara, dari kesultanan Melayu hinggalah proses mencapai kemerdekaan, maka banyak pengajaran yang boleh kita pelajari demi mencapai kemajuan negara dan membina modal insan yang diharapkan. Antara pengajaran tersebut:

Pertama, sikap bangsa Melayu yang sangat menghormati dan menyanjungi bangsa lain, sebagai contoh, di perkampungan majoriti Melayu terdapat beberapa keluarga bangsa Cina atau India, orang Melayu dan Cina atau India dapat hidup aman damai dan saling bantu membantu tetapi jika sebaliknya … sikap ini patut dibanggakan oleh kita.

Kedua, sikap mudah bertelagah dan hasad dengki sesama sendiri berbanding orang lain, terutamanya dalam masalah pengaruh, harta kekayaan dan pemerintahan, dalam sejarah pemerintahan sultan-sultan Melayu ada yang sanggup membantu musuh atau bangsa penjajah menjatuhkan kerajaan dari saudaranya sendiri atau rakyatnya yang setia. Di sinilah antara punca kita sangat mudah dijajah oleh mereka yang datang ke tanah Melayu dengan hanya beberapa buah kapal sahaja. Dengan kata lain perpaduan bangsa Melayu amat rapuh, kerapuhan itu terlihat sehingga sekarang. Wawasan orang Melayu masih lagi dalam sebulan dua bukan sepuluh tahun kehadapan, sesebuah negara maju dan kuat adalah sebuah negara yang mempunyai pemimpin dan rakyat berwawasan jauh dalam semua aspek, kita sebagai orang Melayu telah terbukti pernah mempunyai wawasan jauh dan efektif, sebagaimana berlaku dalam sejarah Melaka dan Kelantan dan juga negeri-negeri lain.





Di Melaka terkenal dengan perdagangan peringkat antarabangsa, menurut dalam sejarah asal usul nama negeri Melaka selain nama pokok, ada lagi pendapat mengatakan nama negeri Melaka adalah berasal dari perkataan arab “malqa’ “ bermaksud tempat bertemu, iaitu pertemuan para pedagang asing dengan pedagang tempatan, inilah zaman kegemilangan tanah Melayu selain Kelantan sebuah negeri yang terkenal dengan pusat pengajian ilmu agama dan persilatan, ada pendapat mengatakan Hang Tuah datang berguru dengan Adiputra di Bukit Panau, Tanah Merah.





Sejarah masjid Kg Laut boleh juga diambil iktibar, yangmana ia dibina oleh dua orang sunan iaitu Sunan Kalijaga dan sahabatnya datang ke Kelantan untuk berdakwah dan mencurahkan ilmu agama. Lantaran banyak sumbangan dari aspek keilmuan agama, negeri Kelantan terkenal dengan negeri Serambi Mekah.

Untuk kita renungi bersama, sebagai bangsa yang pernah dijajah selama lebih kurang 500 tahun, sepatutnya kita sedar dan insaf tentang kelemahan kita menjaga kedaulatan negara dan maruah bangsa supaya kemerdekaan yang kita perolehi tidak dicemari oleh unsur-unsur penjajahan ataupun sistem kolonial, walaupun ada suara-suara sumbang penuh kedengkian menafikan kemerdekaan sebenar negara kita, biarlah … yang penting kita sebagai bangsa Melayu yang beragama Islam terus memerintah negara yang dahulunya Tanah Melayu dengan tatacara kita dan agama Islam, terus terbela atas landasan undang-undang Islam bukannya undang-undang ciptaan manusia barat bangsa penjajah, juga memerintah dan berpolitik mengikut apa yang telah diteladani dan ditunjukkan oleh PEMIMPIN AGUNG UMAT AKHIR ZAMAN nabi Muhammad saw,iaitu sistem khalifah dengan pemilihan pemimpin berdasarkan syura; mereka yang mempunyai ilmu agama dan kemampuan berpolitik serta bersifat tawaduk, pastinya keberkatan dan kekuatan ada pada kita, bangsa lain di negara kita menumpang tuah, hidup aman damai kerana Islam sangat mengambil berat tentang mereka ( kafir zimmi) yang tinggal di negara Islam. Bersatu padulah kita… bersatu politiklah kita “ bersatu teguh bercerai roboh”.

0 comments:

Post a Comment