Sunday, April 18, 2010

AL QURAN PEDOMAN HIDUP

Segala pujian dan syukur ke hadrat ilahi dan ucapan selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w di atas nikmat Islam dan iman.

Al Quran kitab suci yang terakhir diturunkan oleh Allah taala melalui malaikat Jibrail a.s kepada nabi Muhammad s.a.w untuk seluruh umat manusia dan jin, maka dengan adanya kitab ini, hidup manusia khasnya menjadi teratur, aman, selamat,sejahtera dan macam-macam lagi .. ianya cukup lengkap.

Kandungan al Quran merangkumi ilmu yang pelbagai,hukum hakam, rahsia alam, masa lampau dan akan datang dan ilmu ketuhanan (aqidah). Lantaran itu kita diwajibkan mempelajari al Quran bermula dari teknik pembacaannya ( tajwid dan qiraat ),tafsir (makna nas ) dan ilmu al Quran ( ulum al Quran ) menjadi fardu ain kepada setiap muslim, paling tidak dapat membacanya dengan betul.

Musuh-musuh Islam sudah sekian lama merancang strategi dan propaganda serta menyebarkan 'racun ghaib' bagi memusnahkan kekuatan umat Islam bermula dengan tidak mampu membaca al Quran dan mengamalkannya untuk diri dan negara ! Supaya orang Islam tidak lagi menjadikan al Quran sebagai sumber rujukan dan pedoman hidup! Sekarang mereka sudah berjaya menjajah jiwa manusia yang beragama Islam dan bernama Islam, sehinggakan sukar untuk mengenali mereka itu orang Islam atau tidak, tingkahlaku dan cara hidup bukan lagi mengambarkan seorang Islam, paling jelas ramai yang tidak melaksanakan solat, jahil tentang apakah peranan dan rahsia-rahsia solat. Dalam al Quran ada menyebut bahawa solat itu boleh mencegah daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh agama.
{ إن الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر }


Di zaman moden ini, sudah banyak ajaran dari al Quran tidak di amalkan dalam kehidupan seharian, bermula dari bangun tidur hinggalah ke kamar tidur lagi, lupa tanggungjawab sebagai hambanya, lebih menyedihkan lagi ramai cendikiawan terkenal tapi fungsi dan sumbanganya hanyalah untuk duniawi semata, bercakap mengenai agama tapi motifnya adalah wang ringgit dan glamour. Pernah ada yang berkata di akhir zaman manusia keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya! Undang-undang Allah di dalam al Quran hanyalah untuk para pelajar sekolah dan universiti belajar serta membuat penyelidikan sahaja, ini bermakna semua orang mengetahui bahawa hukum-hakam yang terdapat di dalam al Quran adalah yang terbaik ! jadi mengapakah kita masih lagi menggunakan undang-undang lain sebagai gantinya ? Pelik bukan!

Ilmu sains dan alam sekitar juga terdapat di dalam al Quran, firman Allah taala: ( Yunus :6)
ان في اختلف اليل والنهار وما خلق الله في السمواتوالأرض لأيت لقوم يتقون

Pertukaran malam dan siang , makhluk-makhluk ( kejadian-kejadian ) di langit dan di bumi yang dijadikan oleh Allah adalah untuk orang-orang yang bertaqwa.
Begitu besar sekali amanah Allah diberikan kepada kita sebagai khalifahnya. Apabila kita mengkaji dan memahami serta beramal dengannya nescaya kita akan menjadi salah seorang hambanya yang bertaqwa.

Untuk dikupas secara panjang lebar mungkin tidak sepatutnya di sini, yang penting kita tahu apakah tujuan kita dijadikan dan al Quran diturunkan. InsyAllah semoga hambanya yang soleh dan mendapat rahmatnya adalah kita, amin !

0 comments:

Post a Comment