Thursday, April 29, 2010

Mimpi bertemu Nabi

" من رآني في المنام فسيراني في اليقظة "

- Sahih al Bukhari
Terjemahan: Sesiapa yang melihat aku dalam mimpi, nescaya akan melihat aku dalam jaga ( sedar ).

" من رآني في المنام فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل بي "
Terjemahan: Sesiapa yang melihat aku dalam mimpi, maka sesunguhnya ia telah melihat aku, kerana syaitan tidak dapat menyerupai aku .


Semenjak dahulu lagi ramai di kalangan ulama dan orang-orang tertentu mengalami peristiwa pelik dan mencarik adat, kadang-kadang boleh meragui orang ramai kerana cerita itu dan ini berkenaan bermimpi berjumpa dengan Rasulullah s.a.w atau dengan para anbia’ lain, bahkan ada yang berjumpa secara sedar ( jaga ) dengan Rasulullah s.a.w, ini memeningkan kepala, apa tidaknya mereka telah wafat !

Tetapi bagi mereka yang telah mengalaminya, adalah suatu anugerah daripada Allah s.w.t kerana bukannya mudah untuk bermimpi atau bertemu dengan Nabi, lantaran itu ramai di kalangan kita tercari-cari bagaimanakah cara untuk bertemu di dalam mimpi atau secara sedar ? Ya , ada caranya tetapi tidak terjamin boleh berjumpa, mungkin kerana ianya satu anugerah atau ada kekurangan individu itu sendiri.

Sebelum perkara ini dibincang lebih jauh lagi, dalam masa yang sama ada di kalangan kita yang antikan tareqat dan tasauf yang mana secara melulu mereka menuduh dan mengkhurafatkan perkara ini, mana mungkin perkara ini berlaku, itu hanya mainan tidur, mimpi apa pun boleh berlaku, lebih-lebih lagi secara sedar ! itu adalah tuduhan-tuduhan mereka tanpa terlebih dahulu merujuk kepada kaedah-kaedah sufi dan pandangan-pandangan mereka. Malah ada yang cuba menuduh ajaran tareqat di dalam tasauf ke dalam kategori ajaran-ajaran sesat.

Sebenarnya ilmu tareqat dan tasauf adalah suatu ilmu yang membahaskan tentang pembinaan sahsiah diri seseorang hamba dengan khaliqnya,dirinya sendiri, manusia, haiwan lain dan alam sekitar. Cuba kita kaji tentang riwayat hidup Rasulullah s.a.w bagaimana ia mendapat kepercayaan dari kaumnya yang kafir, apakah tidak dengan akhlaknya? Ya dengan akhlaknya; akhlaknya al Quran ! Baginda tidak terkenal dengan kecantikan, walaupun Baginda lebih cantik dari nabi Yusuf a.s , tetapi terkenal dengan akhlaknya.

Bagi kita yang cintakan Rasulullah s.a.w marilah kita sama-sama berselawat kepadanya sebanyak mana yang terdaya, selawat panjang atau pendek itu bergantung kepada kita masing-masing yang penting ingatan yang tulus ikhlas dikehendaki. Mengikut apa yang diceritakan oleh seorang sahabat semasa menuntut di Mesir bahawa keadaan berjumpa dengan Rasulullah ada tiga keadaan, pertama: semasa peperangan kedua: dalam majlis ilmu ketiga: keadaan biasa, wallahua’lam. Di sini hanya ditulis sebahagian kaifiat untuk berjumpa dengan Rasulullah s.a.w di dalam mimpi : ( cubalah yang mana satu )

1- membaca surah al Qadr sebanyak 21 kali semasa matahari naik dan tenggelam, atau1000 kali pada malam Jumaat.

2- membaca surah al Kaushar pada malam hari sebanyak 1000 kali .

3- membaca surah al Ikhlas pada malam hari sebanyak 1000 kali.

4- Selawat kepada Rasulullah seberapa banyak yang termampu dengan hadir ( tidak lalai) ) dan penuh rasa rindu. Bentuk selawat bergantung kepada kehendak individu.

Contoh selawat :
اللهم صل على سيدنا محمد عبدك ورسولك النبي الأمي وعلى آله وصحبه وسلم كلما ذكرك الذاكرون وغفل عن ذكرك الغافلون. عدد ما أحاط به علم الله . وجرى به قلم الله ونفذ به حكم الله ووسعه علم الله عدد كل شيء . و أضعاف كل شيء وملء كل شيء عدد خلق الله وزنة عرشه ورضاء نفسه ومداد كلماته عدد ما كان وما يكون وما هو كائن في علم الله . صلاة تستغرق العدد . وتحيط به الحد . صلاةً دائمةً بدوام ملك الله باقيةً ببقاء الله .

Dari himpunan selawat sheikh Sidi Yusuf An Nabhani. Dibaca berterusan pada setiap 10 malam sebanyak 100 kali sebelum tidur ( tidur sebagaimana Nabi tidur ) dan berwuduk serta menghadap qiblat.

Sekiranya masih lagi tidak berjaya, maka perlulah diselidiki pada diri kita, mungkin :

1- tidak bertaubat
2- makan makanan/ minum yang tidak halal , hartanah, wang ringgit , pecah amanah dan sebagainya.
3- suka mengumpat, rasa iri hati dan sifat-sifat mazmumah yang lain
4- tidak hormat kepada ibu bapa/orang tua
5- kurang rasa kasihan belas kepada ahli keluarga ( isteri, anak-anak ) dan anak-anak yatim.
6- kurang solat malam. ( semua perkara di atas boleh membantutkan solat malam ). Sebagaimana dalam buku شوارق الأنوار – السيد محمد بن علوي المالكي mengatakan : sentiasalah solat malam walau dua rakaat, dengannya boleh membawa kebahagiaan dan kewalian.
* sekiranya berjaya rahsiakanlah atau khabarkan kepada orang yang sepatutnya.
Rujukan :
1- شوارق الأنوار
2- كيفية الوصول لرؤية سيدنا الرسول محمد صلى الله عليه وسلم
3- Masalah Berjumpa Rasulullah S.A.W ketika jaga selepas wafatnya.

0 comments:

Post a Comment